Ενδοσκόπηση: Ουσιαστική για τoν αποτελεσματικό σχεδιασμό της σχολικής χρονιάς

Είναι σημαντικό, ξεκινώντας μια νέα σχολική χρονιά να είμαστε ξεκάθαροι για αυτά που “δουλεύουν” και όσα “δεν δουλεύουν” (στο παρελθόν, στο παρόν, στο μέλλον) λαμβάνοντας υπόψη μας τις εμπειρίες μας ως μαθητές/-τριες ή ως παιδαγωγοί.

Ας αναστοχαστούμε τις εμπειρίες μας από την τάξη οι οποίες μας διαμόρφωσαν, πριν θέσουμε στόχους για τη νέα σχολική χρονιά.

Η αποτελεσματική διδασκαλία ή η επίτευξη των στόχων μας, απαιτεί ειλικρινή και βαθιά ενδοσκόπηση.

Ενδοσκόπηση στην επιστήμη της ψυχολογίας ονομάζεται η διεργασία κατά την οποία το άτομο πραγματοποιεί μια αυτοπαρατήρηση. Δηλαδή θέτει ερωτήματα στον εαυτό του, έτσι ώστε να ανακαλύψει περισσότερα πράγματα για τ@ ίδι@. Συχνά η ενδοσκόπηση προκύπτει όταν τεθούν κάποια προσωπικά ερωτήματα στο άτομο και αυτό καλείται να απαντήσει. Είναι δηλαδή η ανακάλυψη των διαφόρων χαρακτηριστικών προσωπικότητας και συμπεριφορών του κάθε ατόμου από τον ίδιο του τον εαυτό.

Wikipedia

Μερικές ερωτήσεις που έχουν βοηθήσει εμένα να εξερευνήσω τις ανάγκες μου και τα συναισθήματα μου και τις χρησιμοποιώ πριν ξεκινήσει κάθε νέα χρονιά:

**Προτείνω να δημιουργήσετε ένα ήρεμο περιβάλλον και να αφιερώσετε χρόνο για την αυτοπαρατήρηση σας. Σε μερικές ερωτήσεις είναι πιθανό να μην έχετε απάντηση, σε κάποιες η απάντηση μπορεί να είναι μικρή ενώ σε κάποιες άλλες μεγαλύτερη**

  • Ως παιδί, πως αισθανόσασταν στο σχολείο και τι σκεφτόσασταν για αυτό;
  • Υπήρξαν αλλαγές καθώς τα χρόνια περνούσαν;
  • Ποια είναι μια θετική ανάμνηση που έχετε από τον εαυτό σας στο σχολείο;
  • Τι θυμάστε για τον/την αγαπημένο/-η σας δάσκαλο/-α; Τι εκτιμούσατε σε αυτόν/-ην;
  • Περιγράψτε κάποια εμπειρία σας κατά την οποία νιώσατε ανασφάλεια στο σχολείο.
  • Όταν σκέφτεστε τον εαυτό σας ως παιδαγωγό, ποιες λέξεις σας έρχονται στο μυαλό; Αν γράψατε περίπου 5 λέξεις, είναι αρκετές. Παρατηρήστε εάν τους δίνετε θετική ή αρνητική σημασία.
  • Τι είναι αυτό που σας αγχώνει κατά τη διάρκεια της εργασία σας ως παιδαγωγός;
  • Τι είναι αυτό που σας ενθουσιάζει;
  • Υπάρχει κάτι που σας δυσκόλεψε πέρυσι στο οποίο επιλέγετε να επικεντρωθείτε τη φετινή χρονιά;
  • Πως θα χαρακτηρίζατε την ισορροπία ανάμεσα στην επαγγελματική και την προσωπική σας ζωή;
  • Γιατί αποφασίσατε να γίνετε παιδαγωγός;
  • Αναλογιζόμενοι/-ες τη σχολική χρονιά που θα ξεκινήσει, για ποιο πράγμα είστε ενθουσιασμένοι;
  • Υπάρχει κάτι που σας αγχώνει;
  • Τι είναι αυτό που θα θέλατε να δοκιμάσετε στην τάξη σας και δεν το έχετε κάνει ακόμα; Γίνετε όσο πιο συγκεκριμένοι/-ες μπορείτε.
  • Τι είναι αυτό που έχετε δοκιμάσει και δεν έχετε καμία πρόθεση να επαναλάβετε;
  • Πως θα θέλατε να αισθάνονται τα παιδιά όταν έρχονται στην τάξη;
  • Αν είχατε μια ευχή στο τζίνι του λυχναριού, ποιο είναι ένα πράγμα που θα αλλάζετε στην τάξη σας ή στο σχολείο σας;
  • Με ποιον τρόπο θα φροντίσετε τον εαυτό σας κατά τη διάρκεια ή μετά από μια δύσκολη ημέρα στην τάξη; Γίνετε όσο πιο συγκεκριμένοι/-ες μπορείτε.
  • Αν τη φετινή χρονιά, θα μπορούσατε να διδάξετε μόνο ένα πράγμα στα παιδιά, ποιο θα ήταν αυτό;

Έχοντας προχωρήσει στην αυτοπαρατήρηση σας, με ποιες προθέσεις (στόχους) θα ξεκινήσετε τη νέα σχολική χρονιά;